Karakter boyutu :
Metni küçült
Metni büyüt
aa
Fizikçiler, Dünya’nın kütlesini ilk kez nötrinoları kullanarak ölçtüler
09 Kasım 2018 Cuma 13:12:00 / Eğitim
Fizikçiler, Dünya’nın kütlesini ilk kez tüm gezegen boyunca doğrudan geçebilen çok küçük atom altı parçacıklar olan nötrinoları kullanarak ölçtüler. Araştırmacılar ayrıca, gezegenin yoğunluğunun kabuktan çekirdeğe nasıl değiştiğini inceleyerek Dünya’nın gizemlerini araştırmak için de bu parçacıkları kullandılar.
Tipik olarak, bilim insanları gezegenin yer çekimini ölçerek ve Dünya’ya sızan sismik dalgaları inceleyerek Dünya’nın kütlesini ve yoğunluğunu belirler. Nötrinolar, gezegenin özelliklerinin tamamen bağımsız bir testini sunmaktadır. Güney Kutbu’ndaki IceCube nötrino gözlemevinden elde edilen veriler kullanılarak geleneksel ölçümlerle uzlaşılan yeni gezegensel profil, fizikçiler tarafından 5 Kasım’da Nature Physics’te yayınlandı.

Bilim insanları ölçümü yapmak için uzaydan gelen proton ve diğer enerjik parçacıkların Dünya atmosferine çarpması ile üretilen yüksek enerjili nötrinoları inceledi. Bu nötrinolar tüm dünyayı temiz bir şekilde geçebilirler, ancak bazen de atom çekirdeğine parçalanırlar ve emilirler. Nötrinoların yollarında ne sıklıkla durdukları seyahat ettikleri maddelerin yoğunluğunu ortaya çıkarır.

IceCube dedektörüne farklı açılardan gelen nötrinolar, Dünya’nın farklı katmanlarını araştırır. Örneğin, Kuzey Kutbu’ndan (gezegenin karşı tarafından) gelen bir nötrino, Güney Kutbu’na ulaşmadan önce Dünya’nın kabuğundan, mantosundan ve çekirdeğinden geçer. Ancak, sadece belli bir açıyla süzülenler kabuktan geçebilir. Ekip Dünya’nın farklı bölümlerinin yoğunluklarını ve toplam kütlesini çeşitli açılarda kaç tane nötrino geldiğini ölçerek çıkardı.

Teknik henüz gezegen hakkında yeni bir şey ortaya çıkarmıyor. Ancak bir gün, bilim insanlarının tüm Dünya’nın kütlesinin normal maddeden olup olmadığını belirlemesine yardımcı olabilir. Belki de kütlenin bir kısmı, başka galaksilerin ölçümlerinde gözlenen kayıp kütleyi hesaba katmak için var olması gerektiğine inandıkları karanlık madde olabilir.
Bu haber 2048 kez okundu
  UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. Ayrıca suç teşkil edecek hakaret içerikli yorumlar hakkında muhatapları tarafından dava açılabilmektedir.
Toplam (0) adet yorum eklenmiştir.
© 2012 - Sitemizde yayınlanan haberlerin telif hakları haber kaynaklarına aittir. İzin alınmadan kopyalanamaz.
Kod ve Tasarım : Rizedeyiz Bilgi İşlem